کمپینی با زبان اموجی‌ها

يکي از تحولات ارتباطي معاصر، افزايش استفاده از شبکه هاي اجتماعي و به دنبال آن استفاده از اموجي ها است. بعضي تا آنجا پيش ميروند که آن را يک زبان ميدانند و سهم زيادي در انتقال مطلب براي آن قائل هستند.
بنا بر تعريف دکتر يونس شکرخواه اموجي يكي از صورت‌هاي اماتيكن (emoticon) يا همان ايكن‌هاي عاطفي است و بهتر است بگوييم عملا چيزي نيستند جز نشانه.
از ديدگاه نشانه شناس‌هايي مثل “چارلز سندرس پرس” نشانه‌ها مي‌توانند چند نوع باشند:
يكي اينكه شمايل (icon) باشند – بر اساس شباهت: مثل صداي تيک تاک براي ساعت –
و يا نمايه (index) باشند بر اساس ارتباط آن‌ها با واقعيت: – – مثل علامت قاشق‌ و چنگال در علائم‌ راهنمائي ‌و رانندگي که نمايه نزديک شدن به رستوران است –
و يا در يك حالت سوم جنبه يك نشانه ‌عمومي يا کلي را داشته باشند به نام نماد (symbol) و فقط در اين نماد است که معنا به مخاطبان و يا برداشت‌ کننده از آن علامت مربوط مي‌شود. حال آنکه در دو حالت اول معنا جنبه کاناليزه شده‌اي دارد.

به گفته ي دکترشکرخواه، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، فضاهاي اجتماعي وب مبتني بر يك اصل پايه‌اي در زبانشناسي است كه به آن اصل “حداكثر كم‌كوشي” مي‌گوئيم. مثلا شما هيچ‌وقت نمي‌گوئيد شنبه؛ بلكه به دليل همان اصل حداكثر كم كوشي مي‌گویيد شمبه! نمي‌گوئيد دست نزن، مي‌گویيد دس نزن. لذا سرعت انتقالي كه در اموجي‌ها هست به كمك اصل كم كوشي آمده و باعث رواج آن‌ها شده است.

1436934882_122

اگر نمي‌توانيد بفهميد اين بيلبوردها چه مي‌گويند، قطعا رمزگشايي emoji را بلد نيستيد و احتمالا سن نوجواني را ردکرده‌ايد اما نگران نباشيد زيرا کمپين جديد Partnership for Drug-Free Kids براي دبيرستاني‌ها طراحي شده و نه آدم‌بزرگ‌ها.
Partnership for Drug-Free Kids که قبلا با نام Partnership for Drug-Free America فعاليت مي‌کرد و با کمپين “مغز شما با مواد مخدر”شناخته شده بود، حال کمپين هوايتان را داريم (#WeGotYou) را آغاز کرده است.
کار در آژانس Hill Holliday در بوستن انجام شد. کمپين آگهي‌هاي محيطي، چاپي، سينما و موبايل را پوشش مي‌داد.
ماموريت Hill Holliday اين بود که به برند Above the Influence روح تازه‌اي ببخشد و با نوجوانان سر حرف را باز کند و بدون نصيحت کردن، درباره‌ي موضوعات حساس مانند خشونت و نوشيدن الکل صحبت کند.

کريستي رو مسئول ارشد مارکتينگ شرکت مي‌گويد:” اين کمپين نمي‌خواهد بگويد مواد مخدر بد است. بلکه مي‌خواهد بگويد مواد مخدر مال نوجوانان نيست”. او در ادامه مي‌گويد که Patrneship نمي‌خواست از لحن تندي با نوجوانان استفاده کند بلکه به دنبال يک لحن حمايتي بود. براي ما مهم نبود که آنها قبلا سراغ مواد رفته‌اند يا نه. “اگر قبلا اشتباه کرده‌ايد بلند شويد ما هوايتان را داريم.”
از نظر آژانس Hill Holliday بهترين راه استفاده از emoji ها بود.
کپي‌رايتر کمپين، آماندا رابرتز مي‌گويد:” ما مي‌خواستيم از موضع برابر حرف بزنيم پس بايد با زبان خودشان حرف مي‌زديم.”
کمپين از بيلبوردهاي زرد کم‌رنگ با قطارهاي Smile درست شده است. اين Smile ها از نظر آدم‌ بزرگ ‌ها بي‌معنا است. اما براي نوجواني که کاملا به emoji مسلط است پيام بسيار مهمي درباره‌ي روش‌هاي رويارويي با فشارهايي است که با آن روبه رو است. پيام فقط درباره‌ِ‌ي سيگار يا مشروب نيست بلکه موضوعاتي مثل خشونت و سکس را هم دربردارد.

drugfree-emoji-02-2015

آليسا فيش‌من، مدير ارشد هنري آژانس مي‌گويد:” براي نوجوانان که بيان حس‌هاشان غالبا برايشان سخت است استفاده از اين اسمايلي‌ها باعث مي‌شود راحت‌تر بتوانند زبان باز کنند و از نظر ما بهترين روش براي پرداختن به شرايط سخت‌شان است.”
در بخش ديگري از کمپين و در سايت wegotyou.life نوجوانان مي‌توانند جمله‌هاي خود را با اين شکلک‌ها درست کنند و به اشتراک بگذارند.
جف نواک مدير اکانت آژانس مي‌گويد:” ما مي‌خواهيم بچه‌ها در اين سايت با تعامل با کدها جمله بسازند و جمله‌ها را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند، البته قدم بعدي تغيير رفتار و حرف زدن از چيزهايي است که پيش از اين دوست نداشتند درموردشان صحبت کنند.”

emoji-campaign-awareness-01-2015

اما اگر بخواهیم از دید مخاطبین به این بیلبورد نگاهی بیندازیم با انتقادهایی روبه رو خواهیم بود. از جمله اینکه از نگاه آنان، اموجی های استفاده شده نمیتوانند معرف خوبی برای مفاهیم یاد شده باشند. به طور مثال استفاده از “اموجی بازو” که نماد فیتنس است، “اموجی چشم” که قرار است به صورت “آی” خوانده شود یا ترکیب “عدد یک” و “اموجی مورچه” که در کنار هم به صورت “وانت” خوانده خواهد شد همگی کمی دور از واقعیت به نظر میرسند و باعث دیرفهمی این پیام‌ها خواهد شد و همین دور از واقعیت بودن و دیرفهمی انتقادهایی را به این کمپین وارد کرده است.

افزودن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *