CSR ، مسئولیت اجتماعی برند…

216

– CSR حروف اختصاری عبارت Corporate social responsibility، به نظر سه حرف ساده می آید و البته خیلی کم آشنا تر از  . CRMاگر خیلی بی ارتباط بخواهیم مفهوم آشنا و البته نه لزوما درست استفاده و درک شده ی CRM را با این سه حرف ساده CSR مقایسه کنیم، در اولین اختلاف ها C در نقش Customer جایش را به S در نقشی بزرگتر به نام Society داده است.

این مفهوم به نوعی مرحله ی کمال یک سازمان را معرفی میکند. جایی که سازمان از توجه صرف به تولید و فروش گذشته و بعد از شناخت نیاز و رفتارهای مشتری و ارتباط مداوم و موثر با آن، به مسئولیتش در قبال جامعه می پردازد. در واقع از گروه محدود مشتریان و مخاطبین خود، توجه و مراقبتش را گسترده تر می کند و اعلام میکند بعنوان یک کسب و کار به منطقه، شهر، کشور و حتی سیاره اش اهمیت میدهد. سازمانها با توجه به بازاری که در آن فعالیت میکنند و منطقه ی جغرافیایی و البته رویکردهای فرهنگی و محیطی که در آن فعالیت می کنند، رویکردهای خلاقانه و انحصاری خواهند داشت. مسئولیت اجتماعی میتواند توجهی کاملا درون سازمانی داشته باشد که نمود بیرونی و حتی جهانی پیدا کند. چه کسی است که دلش نخواهد در گوگل کار کند، محیطی جذاب با رنگهای شاد و جایی که نهایت شادمانی و خلاقیت را برای کارمندانش به ارمغان می آورد، گوگل توجه به مسئولیتش به حفظ روحیه و جنبه سلامت روح و روان کارمندانش را یک خبر و جذابیت جهانی می کند.

شرکت کیسون بعنوان یک شرکت پیمانکاری بین المللی در مسئولیت اجتماعی خود درصدی از درآمدش را صرف ساخت مدرسه در هر محدوده ای که پروژه ساخت و اجرا دارد میکند و اعلام میکند اگر ما در منطقه ی شما درآمدی کسب میکنیم موظف هستیم دارایی به شما بیافزاییم.
مفاهیم کلی استفاده شده در بحث مسئولیت اجتماعی بصورت عمومی میتواند دغدغه های جهانی مثل کاهش مصرف انرژی، نگرانی های کمبود آب، جایگزین کردن سوخت های پاک، محافظت از زمین برای نسل آینده، مسایل اجتماعی مربوط به کودکان و تساوی حقوق زنان و بحث هایی از این دست را شامل میشود.
یونیلیور مسئولیت اجتماعی برند ” داو ” را ایجاد اعتماد به نفس در زنان تعریف کرده است و این مسئولیت را در تهیه و انتشار فیلم ها و عکسهایی خلاقانه در قالب کمپین زیبایی واقعی با استفاده از زنان زندگی واقعی به جای مانکن ها نشان می دهد. در رویکرد مسئولیت اجتماعی، سازمانها نقش بهبود دهنده ی خود در اجتماع را بر اساس قابلیت ها و توانمندی هایشان شناسایی میکنند و آن نقش را به بهترین شیوه اجرا میکنند و قطعا از منافع حاصل از این بهبود برای خودشان، سایر ذی نفعان سازمانشان هم بهره خواهند برد. این رویکردها امروز بعنوان مزیت های رقابتی برند ها در نظر گرفته میشود.مزیت های رقابتی که علاوه بر نوآوری در شیوه ی ارائه ی خدمات، محصولات و نوع ارتباط ایشان با مخاطبینشان باعث ایجاد رضایت در مشتریان و حتی کارمندانشان خواهد شد. از نمونه های موفق برنامه های تبلیغاتی با رویکرد مسئولیت اجتماعی، کاری است که توسط مرکز توسعه فناروی اطلاعات و رسانه های دیجیتال با پیام هایی مشخص برای افزایش آگاهی عموم مردم از لزوم توجه به مسایل امنیت و یا دقت والدین در انتخاب نوع بازی های رایانه ای برای کودکان و پیام هایی از این دست ساخته شده است، عنوان کرد. برنامه های اجتماعی برند ها و اعلام دغدغه هایشان برای جامعه جایگاهی مناسب در دل و جان مخاطبینشان ایجاد میکند، بطوریکه ایشان چه در نقش مشتری و چه بعنوان همکار خود را در این اقدام سهیم و شریک می دانند. این روزها سازمانهای پیشرو در برنامه های برند سازیشان، موضوع مسئولیت اجتماعی را از برنامه های اصلی خود قرار میدهند، باید توجه داشت این رویکرد علاوه بر نقشی که برای سازمانها ایفا میکند، افراد را هم موثر خواهد کرد و در نهایت بغیر از توجه سازمان به مساله ای اجتماعی، کل افراد جامعه را نسبت به مسایل اجتماعی پیرامونیشان متوجه خواهد کرد.

نويسنده : آنا جلوه

منبع: www.donyaetablighat.ir

 

 

افزودن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *